Skip to page content Skip to main menu Skip to footer menu Direct to search
  • Contact
Logo - to home
  • Home
  • Programma Show or hide subpages
    • Programmering
    • Programmadoelstelling
    • Programmaplan
    • Alliantieprincipes
  • Projecten Show or hide subpages
    • Projectenkaart
    • Projectenboeken
    • Beeldbank projecten
    • Handleiding voor projectaanvraag
  • Innovatie Show or hide subpages
    • Duurzaamheid
    • Marktsamenwerking
    • Kennis & innovatie
    • Risicobenadering
  • Kennisbank Show or hide subpages
    • Conditionering
    • Factsheets en flyers
    • Handboek Dijkenbouw
    • Handreikingen
    • Nieuwe Normering
    • Projectbeheersing
    • Subsidieregeling
  • Programmadirectie Show or hide subpages
    • Programmabegeleiders
    • Opleiding en ontwikkeling
    • Vacatures
    • Contact
    • Jaarverslag
  • Actueel Show or hide subpages
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven en magazines
    • Kennis en Innovatiedag 2019
    • Dijkwerkersdag 2019
    • Pers / Press
    Home > Actueel > Nieuws
    Show or hide subpages
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven en magazines
    • Kennis en Innovatiedag 2019
    • Dijkwerkersdag 2019
    • Pers / Press
    Back

    Werkzaamheden Lauwersmeerdijk gestart

    Lonneke van Dijk July 08, 2019 1575 keer bekeken

    Wetterskip Fryslân pakt 4,4 kilometer van de Lauwersmeerdijk aan, deze voldoet niet meer aan de veiligheidseisen. Verwacht wordt dat de dijkversterking eind 2021 klaar is en 26 miljoen euro kost. Op 8 juli was het officiële startmoment van de werkzaamheden.

    De dijk krijgt nieuwe bekleding. In de huidige asfaltlaag zitten scheuren. Wetterskip Fryslân kiest ervoor om duurzame Verkalit interlock zetstenen aan de onderkant van de dijk te plaatsen. Een belangrijk voordeel van dit systeem is dat verzakkingen in de dijk direct zichtbaar worden, terwijl de dijk haar sterkte behoudt. Het flexibele systeem wordt al jaren toegepast aan de Duitse waddenzeekust. Daar blijkt het systeem vooral bij hoogwater, stormvloeden en ijsgang uiterst sterk en betrouwbaar. De zetsteen wordt bij dit project voor het eerst in de Nederlandse zoutwaterkering toegepast.

    Door de gekozen interlock zetstenen is bij deze dijkversterking minder beton nodig. Ook hergebruikt het waterschap bijna alle materialen (asfalt en blokken) die erbij vrijkomen elders.

    Ook de vorm van de dijk verandert. Aan de Waddenzeekant midden op de dijkhelling komt een recht stuk asfalt. Dit stuk breekt de golven bij extreem hoog water. Mensen profiteren ook van dit rechte gedeelte, want het is ook een fietspad. De hoogte van de dijk blijft hetzelfde.

    Tijdens het startmoment legden Bé de Winter, dagelijks bestuurder van Wetterskip Fryslân en Erik Wagener, directeur van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, de eerste Verkalit interlock zetstenen op de dijk. Dit deden zij samen met leerlingen van groep acht van basisschool ’t Kompas uit Paesens-Moddergat. Bé de Winter: ‘Dit project is in een jaar voorbereid. We onderzochten de problemen van de dijk en tegelijkertijd hielden we nauw contact met de omgeving en natuurbeheerorganisaties. Waar nodig, pasten we het ontwerp van de nieuwe dijk aan. We hebben samen hard gewerkt en ik ben trots dat we nu al zo ver zijn. We gaan aan de slag!’

    Deze dijkversterking maakt onderdeel uit van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). In dit programma verbeteren waterschappen, Rijkswaterstaat en markt en kennisinstituten de komende dertig jaar ruim 1.100 kilometer aan dijken. Dat gebeurt in heel Nederland, verspreid over 300 projecten: het is de grootste dijkversterkingsoperatie ooit.

    Meer informatie over dit project is te vinden op de projectpagina www.wetterskip.nl/lauwersmeerdijk. Wil je meer weten over de duurzame Verkalit interlock zetstenen? Kijk dan op https://www.lbn.nu/projecten.aspx

    Share

    Facebook
    LinkedIn
    Twitter
    E-mail
    • Contact
    • Terms of use